Over de Böschule

De vereniging is opgericht in 1950.

Dit vond plaats in het toenmalige cafe Reneerkens aan de Bergstraat te Sibbe. De mannen van het eerste uur waren Joep Reneerkens, Ber Grispen, Jan Smitsmans, Servaes Magermans, Sjef Schurgers, Huub Hendriks en Jan Hendriks. Door de aanwezigen werd Joep Reneerkens (kastelein) uitgekozen als eerste carnavalsprins van de Böschule.

De naam Böschule is als volgt ontstaan: het huis Reneerkens stond bovenaan de Grubbe, midden in het bos. Daar kwamen ’s nachts altijd de üule bij elkaar. Door enkele dames werden na de oprichting op hele korte tijd de eerste kostuums voor de leden van de Raad van Elf gemaakt van zwart binnenvoeringsstof en werden er ook kleren gemaakt voor de hofdames.

Tijdens dit eerste carnavalsjaar was er meteen een carnavalsschlager met de titel: “De jonges kome van Indie teruk en noe viere veer carnaval op Suub” Eigenlijk was het de bedoeling om er geld mee te verzamelen voor een nieuw orgel in de kerk. Maar het eerste jaar was zo’n succes dat de carnavalisten besloten om door te gaan. Door de watersnoodramp in 1953 werden alle activiteiten afgelast en daardoor bleef de prins van dat jaar (Jan Spronck) ook in 1954 de prins van de Böschule.

Prins Lucien I - 2019

1950

sinds

Prinsen/prinsessen

6x11

jubileum 2016

Jubileum

Elke carnavalsvereniging viert een jubileum om de 11 jaar; dan wordt ook de jubileumprins geproclameerd. De jubileumprinsen van de Böschule tot nog toe:

• 1 x 11 jaar S. Herben
  • 2 x 11 jaar J. Jacobs
  • 3 x 11 jaar J. Hendriks
  • 4 x 11 jaar J. Lemmens
  • 5 x 11 jaar R. Willems
  • 6 x 11 jaar B. Defaux
  • 7 x 11 jaar …

Bijzonder aan het 3 x 11 jaar jubileum was dat de jubileumactiviteiten `ondergronds` gehouden werden namelijk in de Sibbergroeve.